Föreningen

Trollhättebygdens Släktforskare-Vår Förening

VÄLKOMMEN TILL OSS!

Trollhättebygdens släktforskare bildades i april 1993 och har nu drygt 400 medlemmar.

Föreningen har en lokal i Villa Elfhög. Här har vi ett antal datorer med abonnemang på Arkiv Digital. Riksarkivets ”Digitala forskarsalen” (f d Svar) är numer gratis och tillgängligt. Vi har även de flesta CD-skivor som används i släktforskning.
En hel del litteratur med lokalanknytning finns också, samt utskrifter av de register över ministeralböckerna i kringliggande socknar som föreningen under åren registrerat.

Vi har i lokalen fiberanslutning med wifi, så egen medhavd dator kan anslutas.

Varje helgfri måndag kl 16.00-21.00 februari-april samt september-november har vi Öppet hus/forskarservice i lokalen i Villa Elfhög. Mer erfarna medlemmar fungerar då som handledare/hjälpredor. Detta är öppet för alla, men om du kommer ofta ser vi gärna att du blir medlem.

I Villa Elfhög har vi tre ordinarie möten på hösten och tre på våren. På dessa sammankomster har vi föredrag av aktuella föreläsare., ofta i samarbete med omgivande hembygdsföreningar.
Vi anordnar i vår lokal nybörjarkurser i släktforskning under höst- respektive vårtermin.

Vi har även börjat med DNA-kafé, för dig som har testat dig och behöver hjälp att tolka resultaten.
Om du är intresserad av att deltaga i kurs eller kafé ska du kontakta Sven Åhlander (kontaktuppgifter finns under rubriken ”Styrelsen”).
Vi håller naturligtvis kontakt med kringliggande släktforskarföreningar och samarbetar ibland kring gemensamma teman såsom föredrag, studiebesök och resor.

CD-skivan – Sveriges dödsbok nr 7, har nu kommit och finns att köpa av föreningen.
Även några andra skivor finns till försäljning.
Vår lilla tidning har upphört och ersatts av ett info-blad som kommer 2 ggr/år.
Vår medlemsavgift är 125 kr/år och 25 kr för familjemedlem. Skolungdomar betalar 35 kr.
Betala in avgiften till Trollhättebygdens Släktforskare på bankgiro 5668-4855.
Är du ny medlem, ange detta på inbetalningsblanketten tillsammans med
fullständigt namn och adress.
Du kan även skicka in din ansökan till svenahlander(a)telia.com

Medlemskap innebär inte att du måste ha dina rötter i Trollhättebygden. Med nuvarande teknik kan du forska hos oss var du än kommer ifrån.
Samtidigt får du ett stimulerande utbyte av erfarenheter och ett gott kamratskap med övriga forskare.

Här hittar ni oss. Klicka på den lilla bilden.

Villa Elfhög, där föreningen har sina lokaler på andra våningen.